Åk 4 – Aktivitet 04 – Knasiga villkor

Syftet med aktiviteten är att jobba vidare med villkor och hur vi kan jämföra olika tal med hjälp av operatorer. Därmed kan vi få vår sprajt att säga något baserat på om det är ett större eller lägre tal. Vidare plockar vi även in slumpen för att skapa tal som Diino ska jämföra.

Åk 0 – Aktivitet 03 – Skriva kod

Syftet med denna aktivitet är att ge eleverna en första förståelse för symbolers användning och hur det hänger ihop med stegvisa instruktioner. De får vara med och skapa ett eget symbolspråk och dela det med sina kamrater. Eleverna introduceras också i vad begreppen programmera och program (koda / kod)  betyder.

Åk 2 – Aktivitet 02 – Något i vägen – Robot med villkor

Syftet med aktiviteten är att introducera eleverna i begreppet villkor (om – annars | if – else). De ska programmera sin robotkompis att gå rakt fram från ena sidan av klassrummet till den andra. Men vad händer om det helt plötsligt står ett hinder i vägen?