Syftet med aktiviteten är att eleverna ska få bekanta sig med hur de kan använda sig av slump (random) rent praktiskt inom programmering. I denna introduktion till området kommer eleverna att få programmera några enkla olika former av tärningar.
I den här aktiviteten fokuserar vi på att introducera koordinatsystem inom programmering och vad vi använder det till. Eleverna kommer att få programmera sin sprajt att navigera sig fram till en skatt på en karta, utifrån en beskrivning.
Syftet med aktiviteten är att jobba vidare med villkor och hur vi kan jämföra olika tal med hjälp av operatorer. Därmed kan vi få vår sprajt att säga något baserat på om det är ett större eller lägre tal. Vidare plockar vi även in slumpen för att skapa tal som Diino ska jämföra.
Bee-Bot ska starta från startlinjen och ta sig runt hindret och återvända till samma plats där den startade. Aktiviteten fokuserar på problemlösning och att få eleverna att bryta ned problemet och diskutera vad de behöver för att kunna lösa problemet.
Syftet med denna aktivitet är att ge eleverna en första förståelse för symbolers användning och hur det hänger ihop med stegvisa instruktioner. I denna aktivitet provar vi på att programmera varandra som robotar men också att skapa en dans genom programmering.