Åk 5 – Aktivitet 01 – Ansökningsprovet

Syftet med aktiviteten är att jobba vidare med förståelsen för vad vi kan använda variabler till, men också loopar. I uppgiften jobbar vi analogt med att hjälpa Räkan med sitt ansökningsprov till universitetet i Robotonia. Vi jobbar med det skriftspråk vi tagit med oss från arbetet med våra Bee-Bots i lågstadiet.

Åk 4 – Aktivitet 04 – Knasiga villkor

Syftet med aktiviteten är att jobba vidare med villkor och hur vi kan jämföra olika tal med hjälp av operatorer. Därmed kan vi få vår sprajt att säga något baserat på om det är ett större eller lägre tal. Vidare plockar vi även in slumpen för att skapa tal som Diino ska jämföra.

Åk 0 – Aktivitet 03 – Skriva kod

Syftet med denna aktivitet är att ge eleverna en första förståelse för symbolers användning och hur det hänger ihop med stegvisa instruktioner. De får vara med och skapa ett eget symbolspråk och dela det med sina kamrater. Eleverna introduceras också i vad begreppen programmera och program (koda / kod)  betyder.