Åk 6 – Aktivitet 01 – Simulera och beräkna tärningskast

Syftet med uppgiften är att visa på hur vi kan använda programmering för att simulera tärningsslag och automatiskt beräkna medelvärdet av dessa, något som skulle ta väldigt lång tid att göra manuellt. Vi kan också fundera kring vilken typ av beräkningar en dator gör bättre eller mer effektivt än oss människor.

Åk 6 – Aktivitet 02 – Lägga nytt golv och tapetsera – Area och omkrets

Syftet med uppgiften är att träna på att använda programmering för att lösa problem. I dessa uppgifter får vi hjälpa Kim att räkna ut area och omkrets då Kim ska tapetsera om i sin lägenhet. Dessutom får vi lära oss att vi inte använder kommatecken i programmering för att skriva decimaltal.

Åk 6 – Aktivitet 04 – Multiplikationstränare

Kims kompis Charlie har alltid känt sig lite svag på huvudräkning. Charlie vet att Kim är en klippa på att programmera och frågade henne för ett tag sedan om hon inte skulle kunna skriva ihop ett litet spel till honom, som hjälper honom att träna sig på just multiplikation. Självklart så vill Kim hjälpa Charlie, men istället för att bara skicka länken till spelet så skrev hon ihop en instruktionsmanual för hur Charlie kan göra det själv. Nu är det dags att vi testar Kims instruktionsmanual.

Åk 6 – Aktivitet 05 – Felsökning av robotdammsugare

En dag när Kim gick ned till soprummet för att sopsortera, så tog hon en titt i elskrotlådan och hittade en EatDustRobo – en robotdammsugare. Den såg ut att vara i väldigt fint skick, så hon tog med sig den hem igen. Kanske kunde hon få den att fungera igen. Nu ska vi se om vi inte kan felsöka mjukvaran tillsammans och kanske till och med göra roboten ännu bättre.

Åk 6 – Aktivitet 06 – Besök från planeten Python

Kim, Charlie och Ruby hjälper SETI (Search for ExtraTerrestrial Intelligence) Institute med att analysera signaler från deras radioteleskop i hopp om att någon dag få ett bevis på att det finns liv på andra planeter än jorden. Och just den här kvällen hände det. Ett meddelande. Tyvärr är meddelandet skrivet på ett språk som de inte förstår. Nämligen språket Python.