Åk 6 – Aktivitet 01 – Simulera och beräkna tärningskast

Syftet med uppgiften är att visa på hur vi kan använda programmering för att simulera tärningsslag och automatiskt beräkna medelvärdet av dessa, något som skulle ta väldigt lång tid att göra manuellt. Vi kan också fundera kring vilken typ av beräkningar en dator gör bättre eller mer effektivt än oss människor.

Åk 6 – Aktivitet 02 – Lägga nytt golv och tapetsera – Area och omkrets

Syftet med uppgiften är att träna på att använda programmering för att lösa problem. I dessa uppgifter får vi hjälpa Kim att räkna ut area och omkrets då Kim ska tapetsera om i sin lägenhet. Dessutom får vi lära oss att vi inte använder kommatecken i programmering för att skriva decimaltal.

Åk 6 – Aktivitet 06 – Besök från planeten Python

Kim, Charlie och Ruby hjälper SETI (Search for ExtraTerrestrial Intelligence) Institute med att analysera signaler från deras radioteleskop i hopp om att någon dag få ett bevis på att det finns liv på andra planeter än jorden. Och just den här kvällen hände det. Ett meddelande. Tyvärr är meddelandet skrivet på ett språk som de inte förstår. Nämligen språket Python.