Åk 3 – Aktivitet 02 – Repetition (Loop)

Syftet med denna aktivitet är att fördjupa oss inom begreppet repetition (loop) , där vi börjar med att försöka förstå varför vi använder repetition. Vi använder penna och papper och låter eleverna träna på analysera hur våra vänner Charlie, Ruby och Kim har löst ett problem för att sedan härma dem. Därefter programmerar vi vår lösning i Scratch.

Åk 3 – Aktivitet 03 – Något i vägen – RoBot med villkor

Syftet med aktiviteten är att jobba vidare med felsökning och begreppet villkor (om – annars | if – else). De ska felsöka och programmera sin robotkompis i Scratch att gå rakt fram från ena sidan av rummet till den andra. Men vad händer om det helt plötsligt står en kompis i vägen?

Åk 3 – Aktivitet 04 – Diamantjakten i Scratch

I den här aktiviteten jobbar vi vidare med problemlösning och repetition. Vår Bee-bot hade glömt bagageluckan öppen när den var på väg hem från juvelbutiken. Till sin fasa så hade fem diamanter ramlat ut på vägen. Nu måste vi få Bee-bot att samla ihop diamanterna, men så miljövänligt som möjligt, med så få steg som möjligt för att spara energi och pengar.