Åk 6 – Aktivitet 01 – Simulera och beräkna tärningskast

Syftet med uppgiften är att visa på hur vi kan använda programmering för att simulera tärningsslag och automatiskt beräkna medelvärdet av dessa, något som skulle ta väldigt lång tid att göra manuellt. Vi kan också fundera kring vilken typ av beräkningar en dator gör bättre eller mer effektivt än oss människor.

Åk 6 – Aktivitet 04 – Multiplikationstränare

Kims kompis Charlie har alltid känt sig lite svag på huvudräkning. Charlie vet att Kim är en klippa på att programmera och frågade henne för ett tag sedan om hon inte skulle kunna skriva ihop ett litet spel till honom, som hjälper honom att träna sig på just multiplikation. Självklart så vill Kim hjälpa Charlie, men istället för att bara skicka länken till spelet så skrev hon ihop en instruktionsmanual för hur Charlie kan göra det själv. Nu är det dags att vi testar Kims instruktionsmanual.

Åk 6 – Aktivitet 05 – Felsökning av robotdammsugare

En dag när Kim gick ned till soprummet för att sopsortera, så tog hon en titt i elskrotlådan och hittade en EatDustRobo – en robotdammsugare. Den såg ut att vara i väldigt fint skick, så hon tog med sig den hem igen. Kanske kunde hon få den att fungera igen. Nu ska vi se om vi inte kan felsöka mjukvaran tillsammans och kanske till och med göra roboten ännu bättre.