Åk 6 – Aktivitet 05 – Felsökning av robotdammsugare

En dag när Kim gick ned till soprummet för att sopsortera, så tog hon en titt i elskrotlådan och hittade en EatDustRobo – en robotdammsugare. Den såg ut att vara i väldigt fint skick, så hon tog med sig den hem igen. Kanske kunde hon få den att fungera igen. Nu ska vi se om vi inte kan felsöka mjukvaran tillsammans och kanske till och med göra roboten ännu bättre.

Åk 5 – Aktivitet 03 – Flight Plan – Koordinatsystem GPS

I den här aktiviteten fortsätter vi med att jobba med koordinatsystem inom programmering och vad vi använder det till. Eleverna kommer att få hjälpa Kim att skapa en flight plan för att ta sig från ett land till ett annat, med några stopp för att fylla på bränsle.

Åk 4 – Aktivitet 04 – Knasiga villkor

Syftet med aktiviteten är att jobba vidare med villkor och hur vi kan jämföra olika tal med hjälp av operatorer. Därmed kan vi få vår sprajt att säga något baserat på om det är ett större eller lägre tal. Vidare plockar vi även in slumpen för att skapa tal som Diino ska jämföra.

Åk 1 – Aktivitet 01 – Stegvisa instruktioner

Syftet med denna aktivitet är att ge eleverna en första förståelse för stegvisa instruktioner och hur de med hjälp av programmering kan få en robot att röra på sig exakt som de har programmerat, i exakt den ordning som de har matat in instruktionerna. De får dessutom träna sig i att felsöka. Den här aktiviteten är en repetition från årskurs 0.