Åk 3 – Aktivitet 02 – Repetition (Loop)

Syftet med denna aktivitet är att fördjupa oss inom begreppet repetition (loop) , där vi börjar med att försöka förstå varför vi använder repetition. Vi använder penna och papper och låter eleverna träna på analysera hur våra vänner Charlie, Ruby och Kim har löst ett problem för att sedan härma dem. Därefter programmerar vi vår lösning i Scratch.

Åk 1 – Aktivitet 03 – Hitta dina robotkompisar

Syftet med denna aktivitet är att koppla symbolers användning till entydiga stegvisa instruktioner. Men istället för pilar och liknande symboler, som mer visuellt visar stegen har vi här bytt ut dessa mot olika frukter. I spelet kommer eleverna få programmera varandra att rädda sina robotkompisar som gått vilse och passa sig för vattenpölarna.

Åk 0 – Aktivitet 04 – Trasig hårddisk

I den här aktiviteten ska vi träna på felsökning. Vår Bee-bots färddator, som innehåller alla stegvisa instruktioner, har kraschat och vi har bara delar kvar av koden. Nu måste vi försöka återskapa innehållet genom att lösa problemen tillsammans. Hur hittar vi bitarna med saknad kod så att vi kan navigera på vår tallinje?