Syfte
Material
Penna, papper, Bee-Bots, tejp och dina bästa läroplansglasögon
Mät ut (Bee-bot rör sig 15 cm på ett steg) och skapa en tallinje (från 0-10 med lite tejp och linjal) på golvet i klassrummet och låt Bee-bot starta på 0.
Bee-bot-instruktioner
Framåt, bakåt, högerrotation (90°) och vänsterrotation (90°).
Trasig hårddisk
Uppgift [A]
Eleverna jobbar i par eller grupp.
Bee-Bot ska starta från 0 på tallinjen, åka framåt 5 steg, snurra ett halvt varv och komma tillbaka till start.
Detta är koden som finns kvar:
Vad behöver vi komplettera för att det ska fungera? Vilka instruktioner är det som saknas? Diskutera i grupperna, lös uppgiften utan Bee-bot först och skriv upp på tavlan. Jämför och diskutera de olika lösningarna, om det finns.
Testa till sist om er kod fungerar genom att programmera Bee-Bots.
Om du behöver, kan du hjälpa till genom att visa vart kod saknas.
Fokus: Felsökning | Att förstå vad programmet ska göra och lösa problemet
Ålder: Åk 0 Åk 1
Uppgift [B]
Bee-Bot ska starta från 0, åka 3 steg framåt, snurra ett helt varv, åka ytterligare 4 steg fram, snurra ett halvt varv och komma tillbaka till start.
Detta är koden som finns kvar:
Vad behöver vi komplettera för att det ska fungera? Vilka instruktioner är det som saknas? Diskutera i grupperna, lös uppgiften på papper utan Bee-bot först och skriv upp på tavlan. Jämför och diskutera de olika lösningarna, om det finns.
Testa till sist om er kod fungerar genom att programmera Bee-Bots.
Om du behöver, kan du hjälpa till genom att visa vart kod saknas.
Fokus: Felsökning | Att förstå vad programmet ska göra och lösa
Ålder: Åk 0 Åk 1
Uppgift [C]
Bee-Bot ska starta från 0, åka 2 steg framåt, rotera ett steg till höger, rotera två steg till vänster för att se sig för när den passerar en korsning, rotera 1 steg till höger igen och sedan 3 steg framåt. Här roterar Bee-Bot ett halvt varv och backar sedan 3 steg. Sedan åker den raka vägen hem till start.
Detta är koden som finns kvar:
Vad behöver vi komplettera för att det ska fungera? Vilka instruktioner är det som saknas? Diskutera i grupperna, lös uppgiften på papper utan Bee-bot först och skriv upp på tavlan. Jämför och diskutera de olika lösningarna, om det finns.
Testa till sist om er kod fungerar genom att programmera Bee-Bots.
Om du behöver, kan du hjälpa till genom att visa vart kod saknas.
Fokus: Felsökning | Att förstå vad programmet ska göra och lösa problemet
Ålder: Åk 0 Åk 1