Åk 2 – Aktivitet 04 – Spring runt sjön – Repetition (Loop)

Katten Cat håller på att träna inför ett stort lopp och ska springa runt sjön. Vår uppgift är att programmera henne, så att hon kommer runt på ett snabbt och effektivt sätt – och dessutom rör sig i en kvadratisk figur (med lika långa sidor). Med repetition så får vi effektivare kod.

Åk 3 – Aktivitet 03 – Något i vägen – RoBot med villkor

Syftet med aktiviteten är att jobba vidare med felsökning och begreppet villkor (om – annars | if – else). De ska felsöka och programmera sin robotkompis i Scratch att gå rakt fram från ena sidan av rummet till den andra. Men vad händer om det helt plötsligt står en kompis i vägen?

Åk 3 – Aktivitet 04 – Diamantjakten i Scratch

I den här aktiviteten jobbar vi vidare med problemlösning och repetition. Vår Bee-bot hade glömt bagageluckan öppen när den var på väg hem från juvelbutiken. Till sin fasa så hade fem diamanter ramlat ut på vägen. Nu måste vi få Bee-bot att samla ihop diamanterna, men så miljövänligt som möjligt, med så få steg som möjligt för att spara energi och pengar.