Problem

Kommer ni ihåg algoritmen vi fick fram i exempellösningen till ramverket 003-1 | Ta dig runt hindret och tillbaka till start? Det problemet handlade om att vi skulle få fram en generell algoritm som skulle kunna användas för att beskriva hur en Bee-Bot skulle kunna starta från en startpunkt bakom en linje, ta sig runt ett hinder och sedan sluta på samma punkt som det startade.

I exempellösningen kom vi fram till lösningen 2 ( x↑ → y↑ → ) där ↑ är kommandot för att Bee-Bot ska gå framåt och → står för högerrotation.

Det vi ska göra i detta ramverk är att titta på om denna algoritmen går att använda även när vi ska lösa samma problem och programmera det i Scratch.

Material

Grundprogram i Scratch hittar ni här. Där finns Bee-Bot, startlinjen och hindret redan inlagt.

Uppdrag

Lös grundprogrammet så att Bee-Bot tar sig runt med hjälp av algoritmen. Jobba i grupper, diskutera och dela sedan era lösningar med varandra.

Exempellösning

I filmen nedan visar vi en möjlig lösning.