giftigablomman-1024x534I denna utökade uppgift ska vi lotsa vår lilla sprajt Katten mellan de giftiga röda blommorna fram till den fina gröna. Om vi nuddar de giftiga blommorna gör det ont och vi måste ta en annan väg.

Material

ScratchJr (gratis för iOS och Android) samt filen ”Giftiga blomman” som du kan ladda ned genom att klicka på länken här och välja att öppna med ScratchJr. Även dina bästa läroplansglasögon.

Problem

Du får endast programmera kattsprajten. Katten ska starta på koordinaten 3,3 och ta sig fram till – och nudda – den gröna blomman utan att nudda vid de röda. Om du nuddar någon av de röda blommorna är spelet slut.
Kan du programmera detta utan att testa dig fram? Förklara hur du tänker och argumentera varför just din väg är den bästa.

Kan vi uppskatta den bästa färdvägen? Vart får Katten plats att röra sig för att inte nudda de röda blommorna? Vilken är den snabbaste vägen? Vem kan lösa uppgiften med så få block som möjligt?

Påstående

Det går att lösa uppgiften genom att använda endast två rörelseblock förutom startblocket.

Extrauppgifter

Här kan du ladda ned fler problem att lösa på samma sätt från lärare på Årstaskolan.

Giftiga blomman – Sofia Lestrup
Giftiga blomman – Mani Fekri
Giftiga blomman – Malin Sundqvist