Skapa en Bee-Bot story

Vårt lärandemål är att skapa en berättande text, som vi filmar och lägger in berättarröst till. Vi måste antingen anpassa text eller kod för att få det att fungera. Tänk på att du endast kan lagra 40 kommandon i Bee-Bot.

Material

Bee-Bots, stadsmatta (eller liknande), iPad och dina bästa läroplansglasögon.

1. Story

Gör ett manus med minst två karaktärer. Utgå från stadsmattan som tillhör Bee-Bot.

Exempel:

Jonas ska träffa sin vän Micke. Micke står och väntar vid busshållplatsen. Då plingar det till i Mickes mobil:
– Oj, ett videosamtal från Jonas, säger Micke. Undrar vad han vill?
– Hej Micke! Jag tänkte leka en lek med dig. Jag kommer ge dig ledtrådar så du kan hitta mig, säger Jonas.
– Ja, vad spännande! Då leker vi, säger Micke.
– Okej! Här kommer första ledtråden. Åk till stället där du kan få paket, säger Jonas. Där får du ledtråd nummer två.
När Micke kommer fram till posten, plingar det till ytterligare en gång i mobilen. Jonas dyker upp på skärmen och säger:
– Bra jobbat, Micke! Du kom fram. Här är nu ledtråd nummer 2. Jag är hungrig och är jättesugen på stark mat. Väl där kommer du få ledtråd nummer tre.
– Okej, jag tror jag vet vad du menar. Det är ju din favoritmat, säger Micke.
När Micke kommer fram till den Indiska restaurangen plingar det återigen i hans mobil.
– Jonas, innan du säger något, så vill jag bara säga att jag börjar tröttna på leken. Kan du inte säga var du är?
– Okejdå, vi hoppar över ledtrådarna. Kom till lekparken, så väntar jag på dig där.
– Ja, vad kul! Vi ses snart, säger Micke.
Micke kör vidare till Lekparken. Väl där ser han sin vän Jonas.
– Hej Micke!
– Hej Jonas!

2. Programmera

Programmera Bee-Bots väg i staden enligt manus.

Exempel:story1

Här har vi programmerat färden som Bee-Bot ska göra och hamnade på 19 kommandon (av Bee-bots 40 möjliga).

3. Testa berättelsen

Se till att texten synkar med programmeringen. Justera.

Exempel:story2

I vårt fall hade vi en ganska lång introduktionstext. Vi hann inte med att läsa den och fick lägga till 15 pauser och då hann vi läsa texten. Vi lade också till två ytterligare pauser på andra ställen och hamnade på 36 kommandon (av Bee-bots 40 möjliga).

4. Film

Spela in filmen och redigera i iMovie för att kunna lägga till dialog och berättarröst i efterhand.

5. Röst

Spela in berättarröst till filmen.

Exempel:

I filmen nedan har vi nu gjort klart vår film.

6. Dela

Nu tittar vi på varandras filmer.

7. Planering

Nu planerar vi en lektion utifrån övningen och de lärandemål ni har.